Ontstaan

Hoe is het nu eigenlijk allemaal ontstaan ? Tractorpulling was wel bekend bij ons, en we deden er ook wel eens aan mee in de tijd van het loonbedrijf in de standaardklasse. Ergens in 2005 kwamen er twee mannen bij ons langs met de vraag of er ook ruimte in de werkplaats was om een trekker te bouwen. Frederik had hier wel oren naar en bood aan om met hen mee te doen, dat was geen probleem want met 3 man stond je sterken dan met 2 man. De heren hadden hun voorgenomen om een Fiat trekker klaar te maken voor de sportklasse. Zo gezegd zo gedaan er moest dus een trekker komen. De zoektocht begon en er werd een Fiat 1580 gevonden bij Willem Verploeg. Deze trekker werd helemaal gestript om zodoende de Waldbroezer op te bouwen.

De originele cilinderinhoud van 8,1 liter moest worden teruggebracht naar 7,0 liter. Om dit te bereiken werden er DAF zuigers bewerkt en werd er gezocht naar een speciale Fiat krukas om een korte slag motor te bouwen. De zoektocht naar deze krukas ging niet over een nacht ijs, het was een ware speurtocht om deze krukas te vinden. Uiteindelijk werd er op de sloop deze krukas dan toch gevonden en kon de motor opgebouwd worden. De brandstofpomp werd geleverd door v/d Dikkenberg, en de trekker werd voorzien van een New Holland tvt motorkap met de spatborden van een Fiat Winner. Een lichtere vooras van een Fiat 70-90 werd onder de trekker gemonteerd, en het frame kwam bij de gebroeders Oomen uit Sprundel weg. Het bouwen van de Waldbroezer nam ongeveer een half jaar in beslag, en de eerste wedstrijd was in 2006 in Sint Annaparochie. De eerste wedstrijd leverde echter gelijk werk op want de cilinderkop bleek gescheurd te zijn.

Na 2 jaar in de buurt gereden te hebben werd er besloten om de overstap naar de NTTO te maken, het competitierijden betekende echter een hele omslag. De zandbanen werden ingeruild voor de kleibanen. We gingen van podiumplekken naar laatste plekken, en 2 jaar lang moesten alle zeilen bijgezet worden. Ondertussen besloten de andere 2 heren om afscheid te nemen van de tractorpullinghobby omdat de hobby gewoon niet meer met hun werk en beschikbare tijd te combineren was. Dit betekende dat Frederik er alleen voor stond, dit duurde echter niet lang. Haije en Tjeerd Zijlstra kwamen rond die tijd om de hoek kijken. Na 2 jaar lang aanmodderen bij de NTTO volgde er een laatste plek in de competitie en dat betekende degradatie naar de nieuw opgezette promoklasse. Er werd flink geïnvesteerd om de Fiat er weer bovenop te krijgen en dat lukte, het jaar in de promo werd afgesloten met een kampioenschap en dus weer promotie naar de topklasse. Sindsdien rijd de Waldbroezer weer in de topklasse.

In de tussentijd kwam ook de La-Piccola in beeld, de trekker kwam uit in de 4.5 ton hotstockklasse bij ITPV en werd te koop aangeboden. De interesse was gewekt in deze machine die voorzien was van een intercooler en een p-pomp. Frederik besloot om de trekker te kopen en er in de buurt demo's mee te gaan rijden. Tevens is er verscheidene malen aangehaakt bij de Trekkerslep en bij wedstrijden van de TSTA. Maar zo'n hotstock trekker vergt een boel tijd en in die tijd vroeg de Waldbroezer ook de nodige tijd en aandacht. Langzaam maar zeker verdween de La-Piccola telkens meer naar de achtergrond. Hij kwam in de hoek te staan en begon met het verzamelen van stof...

Op laatst waren we ook wel een beetje zat van het vervoer van de trekker met een open dieplader, er werd actief gezocht naar een dichte trailer en die werd gevonden in de Betuwe hoek. Deze ex bloementrailer werd vervolgens ook helemaal gestript en weer opnieuw opgebouwd. Frame werd gestraald, gescoupeerd en gespoten. Stuur en remsysteem werden helemaal nagekeken en aangepakt. Tevens kwam er een nieuwe vloer in de trailer en werd er een passagiersruimte voorin de trailer gebouwd.

Ook Tjeerd werd telkens meer in de hobby betrokken en kocht een Fiat 1580. Echter deze 1580 werd overgenomen door Frederik, omdat deze 1580 een prima reserve onderdelentrekker was. Ondertussen kwam de La-Piccola ook voorzichtig weer uit de hoek en werd er serieus over nagedacht om La-Piccola om te bouwen tot een superstock light. De voorkeur van Tjeerd lag echter bij de supersport en niet bij de superstock light klasse. Tjeerd neemt de La-Piccola over van Frederik en besluit om hem om te bouwen tot een 3.6 supersport machine. Voorzichtig aan werd er eind 2013 begonnen met het strippen van de oude trekker. In de zomer van 2014 werd met behulp van Gosse Koerts en Jan Broersma de nieuwe motor opgebouwd. De brandstofpomp werd een P8600 bij v/d Dikkenberg weg en de koppeling werd aangepast door v/d Waal. Sponsor Havinga Metaal zette het nieuwe frame dat is afgelast door Arjen Renkema. De intercooler en gewichtendragers werden van aluminium gemaakt door Erik Zoer. Al het kapwerk/frame werd strak gemaakt en opnieuw gespoten. April 2015 was de nieuwe La-Piccola klaar en maakt vanaf 2015 zijn opwachting bij de NTTO in de 3.6 supersport beloften.


Laatste nieuws

Laatste foto's

1 2